Senaste inläggen

Av Cykeltaxi i Stockholm - 4 januari 2007 20:31

År 2005. Reviderat år 2007
Vill du värna om miljön?

Priset för oljan kommer inte att minska. Avgaserna från fordon minskar för sakta.
Bil tillverkarna tar alldeles för lång tid på sig att utveckla bränslesnåla bilar.
Folk vill se ändringar NU! ”Skjut inte upp till imorgon vad du kan göra idag...!”

Att köpa in ett större antal vanliga cyklar för att medborgarna skall få använda den gratis kan kosta mer än det smakar... Även om tanken är god!

Att förse staden med små el bilar så att de kan köra folk även från mindre gator blir alldeles för kostsamt. De kostar från 250.000 kr och uppåt. År 2005.

Cykeltaxi är ett ”gammalt” fordon som är på mycket snabb frammarsch i länderna.
Den förbättras och utvecklas hela tiden till att vara ett pålitligt, miljövänligt, och billigt alternativ för transport av gods och människor. Den uppskattas för sin klart synbara miljövänlighet och förflyttar folk i lagom avslappnande hastighet.
Pris för en cykeltaxi varierar från begagnat ca. 5000 till nytt 120.000 kr.
Antalet cykeltaxin i Europa ha ökat sedan år 2000 lavin artat. Då menar jag tusentals!
Bara Köpenhamn har över 60st år 2005.(85st år 2007)cykeltaxi. Folk står i kö för att få åka cykeltaxi. Rom har över 250. Tyskland har flera tusen spridda i olika delstater och ökar mycket snabbt. USA har registrerade cykeltaxi företag i 35 stater!

I London har antalet cykeltaxi ökat med flera hundra bara efter det senaste tragiska bombdådet. Fler Taxi bilar orsakar sämre miljö, trafikstockning och de räcker inte till. Folk känner sig säkrare att åka i en cykeltaxi. ”Långsamt men säkert!”

Jag har på min hemsida sedan år 2000 haft förslag till kommuner om att de skulle köpa in cykeltaxi för att förbättra miljön och öka chansen till meningsfull sysselsättning för arbetslösa.
Ystads kommun har gjort exakt som jag har föreslagit, utan att ha sett min hemsida! De har köpt in 10 st kinesiska cykeltaxi och startade verksamheten inom kommunalt regi. De anställer ungdomar och betalar timlön för att de skulle köra stadens medborgare samt turister i miljövänliga fordon gratis!
Ungdomarna uppskattar arbetet väldigt mycket. De får en garanterat timlön. Allmänheten är mycket förtjust i kommunens miljötänkande åtgärd.
Företag i kommunen tyckte idén var så bra att de sponsrar verksamheten genom att annonsera på cykeltaxi mot ersättning. Kommunen får in pengar som de kan betala till förarna. Kommunen i sin tur kan sätta olika budskap på cykeltaxin.

”KOMMUNEN VÄRNAR OM DIN MILJÖN!
GÖR DU?
GRATIS ÅKTUR.”


Kommuner bör inte vara annorlunda utan göra som Ystads kommun. Kan de, kan ni!
Hundratusentals människor i I-länder kan inte ha fel. De använder ju cykeltaxi dagligen.
Med 5 timmars arbetsdag skulle det räcka för att återställa självförtroendet för arbetslösa samtidigt som de fick utlopp för överskotts energin och staden fick ett miljövänligt, tyst och uppskattat inslag i trafiken.




TALANDE SIFFROR


En mycket försiktig beräkning har visat följande resultat:

Anta att 1 cykeltaxi är i arbete 10 timmar på en dag. 2 förare arbetar var sitt 5 timmars pass. Kör en sammanlagd sträcka på 6 mil och skjutsar 4 personer i timmen. Det blir 40 personer på en dag.

PER MÅNAD

1 st cykeltaxi Körsträcka ------------ 180 mil. 10 st cykeltaxi --------1800 mil.
1 st cykeltaxi Kör -----------------------1200 pass. 10 st cykeltaxi -------12000 pass.
1 st cykeltaxi Bränslebesparing ----------180 liter 10 st cykeltaxi -------1800 lit.
1 st cykeltaxi Sparar bränsle kostnader 2.250 kr 10 st cykeltaxi ------22.500 kr
1 st cykeltaxi ger arbete åt 4-6 personer. 10 st cykeltaxi 40-60 personer.

Ovanstående siffror talar sitt alltför tydliga språk.
Förutom eftersträvande miljö förbättringar ger användandet av cykeltaxi en betydande besparing av det alltmer dyrbara bränslet för kommunen. Miljön förbättras. Cykeltaxin är ett uppskattat, tystgående, miljövänligt alternativ och komplement till de allmänna kommunikations medlen. Speciellt för korta sträckor i samhället. De äldre kan få hjälp med att köras hem med matkassar de har köpt. Även gatorna får mindre slitage och därmed hjälper vi till med att sänka kostnaderna för gatu underhållet. “Många bäckar små...”
1 bil drar 0,5-2 lit MER än normalt vid sträckor under 1 mil. 40% av storstads bilar kör mindre än 5 km per dag. Att cykeltaxi hjälper till att minska på arbetslösheten är ett plus som både stat och kommun tjänar på.
När Sveriges största kran ramade essingeleden i Stockholm år 2005 gick det åt 150.000 liter bensin av att 10 000-tals bilar satt fast i bilkö i 4-5 timmar. Enligt “Aktuellt rapport”
Om vädret tillåter kan cykeltaxi användas 5-7 månader om året.
Polisen uppskattar cykeltaxi på gatorna. “De dämpar trafikrytmen!”
Köp vår reparations och bekymmersfria ”Camping rickshaw” så får ni beröm och uppskattning av era komuninvånare. Och förarna får en ”lätt” och rolig arbetsplats.


Av Cykeltaxi i Stockholm - 22 december 2006 00:00

Starten för min nya blogg!

Skapa flashcards